- Voetverzorgingstips

Voeten verdienen uw aandacht!

Wanneer u zich realiseert hoeveel kilometers u in uw leven door uw voeten wordt gedragen, dan is dit zeker geen loze kreet.
U kunt te maken krijgen met allerlei ongemakken zoals eelt, likdoorns en ingroeiende nagels. U kunt relatief eenvoudig zelf een aantal van deze ongemakken aan uw voeten voorkomen of verhelpen door het volgen van de onderstaande tips. 

Tips

Goede schoenen kopen is belangrijk voor gezonde voeten

Volgens onderzoek kunt u het beste in de namiddag uw schoenen kopen. In de loop van de dag kunnen uw voeten een beetje opzwellen dus dan is de (na)middag een goed tijdstip om ze te passen.

Laat je voeten iedere keer dat je schoenen past opmeten en laat ze opmeten als je staat. Let er op dat je de schoenen aan allebei je voeten past. Veel mensen hebben namelijk 1 voet die langer is dan de andere. Wanneer dat het geval is, koop de schoenen dan op maat van de grootste voet!

Mijn persoonlijke tip: Prik blaren niet door!

Blaren worden veroorzaakt door huidwrijving. Maak ze niet kapot, maar plak er een pleister over en laat deze zitten tot de blaar er op natuurlijke wijze vanaf valt in bad of in de douche. Was het gebied waar de blaar zat dan goed schoon, gebruik zo nodig wat ontsmettend middel, en bedek de huid met een steriel verbandje.

Voetlotions

In de voetlotions die in de zomer gebruikt worden zit vaak menthol. Dit houdt de voeten namelijk lekker koel. Het nadeel van deze lotions is dat uw huid er erg droog van kan worden. Gebruik daarom in de winter een lotion waar petroleum of glycerine in zit. Dit zorgt ervoor dat uw voeten weer lekker zacht worden!

Koude voeten voorkomen? Minder pumps dragen!

Koude voeten zijn te voorkomen door minder vaak pumps of hoge hakken te dragen. Deze schoenen knellen namelijk en voorkomen een goede doorbloeding.

Loop met uw blote voeten door het zand!

In de zomervakantie is het heerlijk om met uw blote voeten door het zand te lopen. U verwijdert zo de dode huidcellen van uw huid en uw voeten krijgen ook nog eens een gratis massage!

Let wel op dat het zand niet te heet is geworden van de zon om met uw blote voeten op te lopen!

8 thuisoefeningen voor sterkere voeten

Sterkere voeten zijn binnen bereik met deze 8 oefeningen

Hoewel het misschien overbodig of zelfs onbelangrijk lijkt, is het hebben van sterke voeten van essentieel belang om problemen zoals nachtelijke pijn, spasmen en krampen te voorkomen.

Ze ondersteunen al het gewicht van je lichaam en laten je van hier naar daar lopen. Sterkere voeten kunnen je overal naartoe dragen. Desondanks geef je ze misschien niet de verzorging die ze verdienen.

Je huidige schoenen zouden ze bijvoorbeeld zwak, stijf of zelfs misvormd kunnen maken. Pijn wordt een dagelijkse norm en je weet misschien niet wat je moet doen. Daarom is het een goed idee om een oefeningsroutine voor sterkere voeten te starten. Je kunt het zelfs thuis doen!

 

Hoewel ze enkele zeer belangrijke functies vervullen, zijn onze voeten enkele van de meest vergeten lichaamsdelen. Afgezien van het knippen en lakken van je nagels, het regelmatig verwijderen van eelt of het wassen van je nagels tijdens het baden, eindigt de verzorgingsroutine daar meestal.

Als je denkt aan de schoenen en sokken die je hebt gekozen, het gewicht dat ze elke dag dragen en een gebrek aan goede lichaamsbeweging, is het gemakkelijk te begrijpen waarom je voeten zo veel pijn kunnen doen, vooral ’s nachts.

Het is belangrijk om dagelijkse oefeningen te doen voor sterkere voeten, zodat je pijnlijke voetproblemen kunt voorkomen.

 

Oefeningen voor sterkere voeten

Je kunt deze oefeningen doen voor sterkere voeten thuis doen, als je klaar bent met werken, na het eten terwijl je tv kijkt of tijdens de lunch. En je kan ze zelfs doen terwijl je aan het werk bent.

1. Tenen uitrekken

Ten eerste is dit een eenvoudige beweging die je voeten ‘wakker’ maakt. Je doet dit als een warming-up.

·        Ga in een comfortabele houding zitten en doe je schoenen en sokken uit.

·        Til je voeten op en strek je tenen zo veel mogelijk uit en houd die houding 15 seconden vast. Ontspan en begin opnieuw. Voer drie herhalingen uit.

2. Op je tenen staan

Deze oefening dient om je tenen, de spieren van je voeten en je hielen te versterken.

·        Til je hiel een beetje op, druk met je tenen op de grond (het beste is om dit op een kleed of een handdoek te doen) en houd die houding een paar seconden vast.

·        Rust en herhaal dit tien keer.

3. Pak een potlood op

Deze oefening zal je verbazen, want het is niet zo makkelijk in het begin!

·        Ga zitten in een stoel met je rug recht.

·        Leg een potlood of een pen op de grond en probeer deze op te pakken met je tenen.

·        Leg deze vervolgens weer terug op de grond, wacht een paar seconden en herhaal deze oefening.

·        Doe twintig herhalingen.

·        Beetje bij beetje kan je de dikte van de pennen verhogen. 

4. Druk richting de grond

Je kan een handdoek of een elastische band gebruiken voor deze oefening.

·        Pak de handdoek aan beide uiteinden vast met je handen.

·        Plaats je voet in het midden van de handdoek (met je tenen).

·        Trek met je armen en druk de doek met je voeten omlaag.

·        Houd deze positie tien seconden vast, rust en herhaal. Doe tien herhalingen.

5. Pak een handdoek op

Dit is een andere goede oefening voor het sterker maken van je voeten.

·        Leg een handdoek op de grond.

·        Gebruik je tenen, pak de handdoek op en leg hem vervolgens weer terug (zodat de handdoek vouwt.)

·        Spreid de handdoek vervolgens weer uit zoals hij in het begin laag. Voer deze oefening vijf keer uit.

6. Spreid je tenen

Met deze techniek kan je de tenen strekken en versterken. Het is erg makkelijk.

·        Wanneer je uit de douche komt en je voeten droog zijn, plaats je je vingers tussen je tenen.

·        Druk zachtjes en rust vervolgens. Herhaal dit vijf keer.

·        Optioneel kun je ook gebruikmaken van teenspreiders, die ook worden gebruikt in nagelsalons.

7. Strekken met een bal

Je kan hierbij gebruikmaken van een tennisbal.

·        Ga rechtop staan en plaats de bal onder je voet.

·        Maak ronddraaiende bewegingen, van voor naar achter.

·        Vervolgens doe je hetzelfde met je andere voet.

Dit zal niet alleen je voet strekken, maar ook de balans verbeteren.

8. Enkelstretches

Zodra je met de tenen en de onderkant van je voet hebt gewerkt, wordt het tijd om naar je kuiten en enkels te gaan.

·        Je kunt je voet een paar seconden met de klok mee draaien en dan naar de andere kant draaien.

·        Je kunt ook je tenen gebruiken om je voet heen en weer te draaien.

·        Beweeg je voeten op en neer … er zijn veel manieren om deze routine te voltooien.